Firman har erfarenhet av att driva fall i Advokatsamfundets disciplinnämnd, med framgång.
Ett rättegångsombud behöver alltid mer information, och av dessa skäl har firman stor erfarenhet av att begära ut allmänna handlingar från myndigheter, och att överklaga i förvaltningsdomstolarna.
Detta är något av grunden i företagsjuridiken, och firman har givetvis erfarenhet av sådana fall.
Även solen har sina fläckar, och även dessa institutioner kan ha fel. Det krävs ett idogt och noggrant arbete av ombudet för att uppväga den s a s samhällsmässiga tyngden hos motparten, och dessa tvister ligger firman varmt om hjärtat.
Olika slags bolagsrättsliga handlingar, från stämmoprotokoll till konvertibla skuldebrev, upprättas på sätt som överensstämmer med Bolagsverkets formella krav.
Erfarenhet finns också från ägartvister i aktiebolag. Juridikens uppgift är där närmast att skapa förhandlingsläge för en samförståndslösning, som kan lösa konflikten innan den sänker bolaget.
Firman har drivit mål om personligt ansvar för aktiebolagsföreträdare, där gränserna för regelverket prövats.
I bostadsrättsföreningar finns grogrund för tvister av både ekonomiskt och personligt slag, ofta i kombination. Det är viktigt att reda ut exakt vad som gäller. En av firmans första tvister gällde att fastställa äganderätten till ett utrymme som upptäcktes då en bokhylla togs bort, och som under femtio års tid inte disponerats. Det återfördes till den rätte ägaren, klienten.
Ännu ett snårigt område, där juridik och teknik möts. Ofta är heller inte relationerna mellan parterna de bästa. Kunden anser sig lurad, entreprenören ifrågasatt i sin yrkesroll. Firman har regelbundet ärenden på området.
Firman utfärdar testamenten, äktenskapsförord, samboavtal och förrättar bouppteckningar med ackuratess och fermitet. Ärenden om arvstvister accepteras.
I några fall har firman framgångsrikt bemästrat att utländska rättsregler (Turkiet, Kanada) ska tillämpas i ett dödsbo.
Vårdnadstvister och övriga skilsmässotvister ligger inte inom erfarenhetsområdet.
Firman åtar sig ärenden kring fastighetsmäklares fullgörande av sina uppdrag. Mäklare ska enligt lag ha ansvarsförsäkring, och att ha med försäkringsbolagen att göra är inte alltid en sinekur. De försöker ibland tillämpa undantag som inte har stöd i lagstiftningen, vilket kräver tillrättaförande.
Firmans erfarenhet på området omfattar olika sorters fel i såld fastighet, bestämning av ersättning vid kommuns markinlösen, upphävande av servitut, kvittningsinvändning mot kommunal vägavgift, granntvist om grenar som växt in över grannes tomt, samt vindikationstalan för att återföra fastighet till rätt ägare efter förfalskning av köpebrev som skett arton år tidigare.
Firman har erfarenhet av att utkräva skadestånd för en särskoleplacering som skett långt tidigare, p g a tillfällig prestationssvikt.
Vissa kommuner har generellt gjort alldeles för snäva utredningar innan placering. Skolverkets nuvarande allmänna råd ger en god grund för att bedöma kommunernas ansvar.
Firman har erfarenhet av överlåtelser av småföretag. Även om goda mallar finns, är det viktigt att anpassa transaktionen till de aktuella parternas behov.
Många som blivit utsatta för förtal anmäler till polisen, vilket är fullständigt meningslöst. Enligt lagen, i dess avsedda tolkning, ska polis och åklagare endast driva fall där någon tjänsteman blivit förtalad i tjänsten, allt annat får den utsatte sköta själv.
Firman har framgångsrikt drivit förtalsprocesser, från båda sidor. Erfarenheten inom övriga brottmålsområdet är begränsad.
Även de som sysslar med att sälja placeringar måste ha ansvarsförsäkring. Att påvisa att rådgivaren varit försumlig är ibland inte det svåraste, utan att övervinna försäkringsbolagens formella invändningar.
Dessa tvister gäller oftast mindre värden, men ibland är nonchalansen på den andra sidan av den graden att man måste dra ut för att näpsa väderkvarnarna. Firman brukar inte förlora mål i Allmänna Reklamationsnämnden, som brukar ha bra och rediga resonemang.
En skola som vet att en elev är mobbad med som inte vidtar åtgärder kan bli skadeståndsskyldig. Skolinspektionen har en tillsyn över skolorna, men de är restriktiva med att driva skadeståndskrav. Firman har vunnit framgång i ett fall som inspektionen lagt åt sidan.
Ibland kan det vara så att alla på skolan vet att en elev är utsatt, men att skolledningen håller ifrån sig kunskapen. Det är ett uppdrag för ombudet att få sanningen att träda fram.
Den som skadats i vården på ett sätt som hade kunnat undvikas har rätt till ersättning från patientförsäkringen. Det finns hävdvunna synsätt inom vården att vissa skador är oundvikliga, men det är inte helt säkert att dessa synsätt håller vid juridisk prövning.
Det skall sägas att patientskador generellt är ett högriskområde att driva krav på, eftersom man alltid har ett medicinskt kunskapsunderläge gentemot motparten.
Vid reglering av trafikskador betalar försäkringsbolagen enligt praxis för ett ombud som företräder den skadelidande. Firman åtar sig sådana uppdrag. Det handlar mycket om att skynda på handläggningen, även om detta är svårt, och att se till att den skadelidande inte ramlar mellan stolarna.
Tyngdpunkten i firmans verksamhet ligger i tvister som är i eller är på väg till prövning i domstol. Företrädesvis företräds käranden, alltså kravställaren.
Postadress: jur kand Johan Furhoff
box 2001
103 11 Stockholm
telefon: 076-840 38 29
bankgiro: 5248-5018
klientmedelskonto: Handelsbanken 6118 - 523 460 481
Verksamheten bedrivs som enskild firma, sedan 2006.
Ansvarsförsäkring finns.